Rozdział 7


VII. PODSUMOWANIE

Inwentaryzacja przyrodnicza przeprowadzona w sezonie wegetacyjnym 2002 i 2003 w gminie Mirosławiec dostarczyła bogatych informacji o charakterze i zróżnicowaniu szaty roślinnej oraz walorach faunistycznych jej obszaru na tle krajobrazu.

W wyniku przeprowadzonej inwentaryzacji i waloryzacji flory i szaty roślinnej zarejestrowano na terenie gminy Mirosławiec, wiele nowych i cennych obiektów przyrodniczych, dla których zaproponowano odpowiednie formy ochronne. Równocześnie dokonano weryfikacji i oceny stanu istniejących form chronionych jakimi są pomniki przyrody oraz parków występujących na terenie gminy Mirosławiec wykazanych w rejestrze Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Podsumowując całość opracowania można przedstawić następujące wyniki:

  1. Gmina Mirosławiec jest terenem o wybitnych walorach przyrodniczych. Wynika to z dużej lesistości gminy, dużej ilości torfowisk mszarnych i mokradeł, dolin rzecznych oraz dużego zróżnicowania krajobrazowego. O bogactwie przyrody stanowią stwierdzone gatunki roślin, zwierząt, zbiorowiska roślinne i siedliska o wysokiej bioróżnorodności.

  2. Dotychczasowy stan poznania przyrody gminy był niewystarczający. Fauna, flora i roślinność nie były przedmiotem specjalnych badań, chociaż wykonano kilka opracowań, obejmujących wybrane zagadnienia. Przedstawione opracowanie jest pierwszym, traktującym przyrodę jako pierwszoplanowe zadanie i dającym wyniki o tym stopniu szczegółowości - mapy w skali 1:10 000.

  3. Na podstawie przeprowadzonej w sezonie 2002/2003 waloryzacji przyrodniczej można stwierdzić, że flora gminy obejmuje 652 gatunki roślin naczyniowych, 67 gatunków mszaków, 11 gatunków wątrobowców, 22 gatunki porostów oraz 4 gatunki grzybów, w tym:

  1. W obrębie gminy Mirosławiec występują zbiorowiska o znaczeniu ponadregionalnym (krajowym), regionalnym oraz lokalnym. Stwierdzono tu również zbiorowiska ważne w skali europejskiej i umieszczone na liście Dyrektywy Siedliskowej, tj. Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory.

  2. Opisano 10 parków podworskich, kępy zieleni wysokiej, 19 pomników przyrody.

  3. Na terenie gminy znajduje się 13 cmentarzy stanowiących cenne skupiska zieleni wysokiej.

  4. Na obszarze gminy Mirosławiec wykazano łącznie 424 taksony zwierząt (173 gatunki bezkręgowych, 251 kręgowców).

  5. Spośród fauny kręgowców wykazano:

  1. Gmina Mirosławiec reprezentuje wysokie walory krajobrazowe ma urozmaiconą rzeźbę terenu. Na różnorodność krajobrazu składają się pagórki moren czołowych, morena denna falista i płaska, wały ozowe w rejonie Jadwiżyna, pagórki kemowe w rejonie Łowicza Wałeckiego i Piecnika, równiny sandrowe, rynny polodowcowe wypełnione jeziorami.

  2. Na obszarze gminy znajduje się 17 obiektów wpisanych na listę Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

  3. Do istniejących chronionych obiektów krajobrazowych należą:

  1. W granicach gminy istnieją obiekty powierzchniowe objęte ochroną prawną na mocy ustawy o ochronie przyrody:

13. Istniejące formy ochrony zapewniają zachowanie walorów krajobrazu, ale utrzymanie wysokiej bioróżnorodności tego terenu wymaga ustanowienie sieci mniejszych obiektów -użytki ekologiczne.

14. Na terenie gminy wyznaczono dodatkowo obszary i obiekty cenne pod względem przyrodniczym, których walory stanowią wizytówkę regionalnych, a nawet ponadregionalnych wartości przyrodniczych gminy. Zaleca się powołanie:

  1. Poza 10 istniejącymi pomnikami przyrody zinwentaryzowano drzewa i grupy drzew zasługujące na ochronę pomnikową i zaproponowano powołanie kolejnych 9 pomników przyrody w tym jeden głaz narzutowy.

  2. Wykazano istnienie dwóch korytarzy ekologicznych łączący dolinę Korytnicy i Płocicznej z obszarem lasów w okolicy jez. Wielki Bytyń, które wymagają ochrony, w celu zabezpieczenia różnorodności biologicznej tego obszaru.

17. Zidentyfikowano główne zagrożenia oraz bariery ekologiczne mogące niekorzystnie wpływać na stan populacji zwierząt w gminie.

  1. W obrębie gminy Mirosławiec nie znajduje się żaden obszar który pełniłby kluczową funkcję dla flory i fauny z punktu widzenia Konwencji Berneńskiej, Bońskiej, Paryskiej i Ramsarskiej. Natomiast znajdują się obszary, które pełnią kluczową rolę a punktu widzenia Dyrektywy Siedliskowej i Ptasiej.

Kwalifikuje się gminę Mirosławiec do włączenia w europejską sieć ekologiczną Natura 2000.

19. Obiektem, który spełnia wymagania europejskiej sieci ekologicznej NATURA 2000 na terenie gminy jest "Jezioro Wielki Bytyń".

20. Według opracowania ECONET - PL (Liro, 1995, 1997) na terenie gminy Mirosławiec brak jest stref węzłowych i korytarzy ekologicznych rangi międzynarodowej i krajowej.

21. Zaproponowano dla gminy Ekologiczną Sieć Obszarów Chronionych, którą tworzą strefy węzłowe i korytarze ekologiczne o randze lokalnej lub regionalnej.

22. Ustalono całą gamę szczegółowych wskazań konserwatorskich dotyczących ochrony zasobów przyrody nieożywionej, krajobrazu, szaty roślinnej i fauny.

23. Wykazano ogólne warunki dla lokalizacji nowych inwestycji.

24. W studium oraz planie zagospodarowania przestrzennego gminy, planach urządzania nadleśnictw, a także Strategii rozwoju województwa zachodniopomorskiego należy uwzględnić potrzebę ochrony najcenniejszych walorów przyrodniczych, w tym wynikających z konwencji ratyfikowanych przez Polskę.

Oceniając stan środowiska przyrodniczego gminy Mirosławiec należy stwierdzić, że obszarami o szczególnych wartościach przyrodniczych są: rez. "Jezioro Wielki Bytyń, "Rosiczki Mirosławskie", dolina rzek Korytnica, Płociczna.

Dotychczasowa sieć form prawnie chronionych, po utworzeniu nowych obiektów zaproponowanych w niniejszym opracowaniu, wzbogaci udokumentowane walory przyrodnicze oraz stworzy racjonalny system obiektów chronionych.

Podsumowanie wyników waloryzacji przyrodniczej w syntetyczny sposób przedstawia tabela analizy metodą SWOT.

Silne strony

Słabe strony

  • liczne występowanie gatunków chronionych i rzadkich;

  • dobrze zachowane początkowe odcinki rzek -Płocicznej i Korytnicy z obszarem źródliskowym;

  • liczne występowanie torfowisk śródleśnych w tym mszarnych z bogatą florą;

  • zachowane fragmenty dobrze wykształconych zbiorowisk leśnych zgodnych ze zbiorowiskiem potencjalnym;

  • występowanie starych alei przydrożnych;

  • występowanie założeń ogrodowych o dużych możliwościach ich rewaloryzacji;

  • uporządkowana gospodarka nieczystościami stałymi w całej gminie;

  • występowanie obszarów chronionych,

  • stałe występowanie wolnościowego stada żubrów (zachodnia granica występowania gatunku);

  • występowanie licznych, czystych zbiorników wodnych o mało zagrożonych gwałtownymi przemianami zlewniach;

  • duża lesistość gminy;

  • możliwość wprowadzenia ochrony części obszaru gminy w formie ostoi NATURA 2000.

  • znaczny stopień zmeliorowania siedlisk podmokłych,

  • wysoki stopień zniekształcenia zbiorowisk leśnych,

  • brak dobrze zachowanych fitocenoz łąkowych,

  • duże ubóstwo występowania stanowisk i składu gatunkowego zarośli śródpolnych,

  • występowanie rozległych powierzchni monokultur agrarnych w S części gminy,

  • duże zaniedbania w pielęgnacji i dbałości o założenia parkowe, aleje przydrożne, zadrzewienia i zarośla śródpolne,

  • nieuporządkowana gospodarka ściekami w małych wioskach i osadach na terenie gminy.

  • intensywna penetracja biotopów (szczególnie leśnych) w okresie letnio-jesiennym;

  • duża presja myśliwych na zwierzynę łowną;

  • małe dostosowanie składów gatunkowych i struktury lasów do potencjalnie możliwych;

  • bardzo duża presja wędkarska na ichtiofaunę;

  • duża presja na zabudowę turystyczno-rekreacyjną brzegów jeziora W. Bytyń.

Szanse

Zagrożenia

  • duże możliwości turystycznego wykorzystania walorów przyrodniczych gminy;

  • ogólnokrajowa polityka ekologizacji gospodarki leśnej;

  • zrozumienie i dążenie do lepszej ochrony walorów środowiska wśród władz gminy i kadry Nadleśnictwa Mirosławiec;

  • możliwość wprowadzenia ochrony lokalnej ochrony gatunków.

  • bardzo niski stopień świadomości ekologicznej;

  • ubóstwo finansowe gminy;

  • fragmentacja obszaru przez ciągi komunikacyjne ze stałym wzrostem natężenia ruchu na drodze nr 10;

  • niekontrolowane korzystanie z walorów wypoczynkowych-dzikie biwaki, penetracja brzegów jezior etc.



230

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Wroński Robert 21-07-2005 09:34:49
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Wroński Robert 21-07-2005
Ostatnia aktualizacja: Wroński Robert 21-07-2005 09:34:49