Protokół z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej z dnia 23.04.2015 r.

Protokół nr 5/2015

z posiedzenia Komisji Polityki Społecznej

które odbyło się w dniu 23.04. 2015 r. w godz. 1200- 1450

w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Mirosławcu

Obecni na posiedzeniu członkowie Komisji oraz zaproszeni goście wg załączonych do protokołu list obecności ( zał. nr 1 i nr 2).

  1. Otwarcie 5  posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.
  2. Stwierdzenie quorum.
  3. Przyjęcie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.
  5. Sprawozdanie z działalności w 2014 r.  Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu
  6. Informacja na temat oceny zasobów pomocy społecznej.
  7. Sprawozdanie z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXIV/210/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2013-2015.
  8. Sprawozdanie z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXXVII/312/2014 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 24 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie w Gminie Mirosławiec na lata 2014-2016.
  9. Zaopiniowanie projektów uchwał.
  10. Wolne wnioski i zapytania.
  11. Zamknięcie posiedzenia Komisji.

Ad.1

Otwarcie 5  posiedzenia Komisji Polityki Społecznej.

O godz. 1200 Przewodnicząca Komisji Polityki Społecznej Anna Turska otworzyła 5  posiedzenie Komisji, witając członków Komisji oraz zaproszonych gości.

Ad.2

Stwierdzenie quorum.

Przewodnicząca Komisji po przeanalizowaniu listy obecności poinformowała, iż w posiedzeniu uczestniczy 4 członków Komisji, co stanowi quorum pozwalające na obradowanie i podejmowanie prawomocnych decyzji.

Nieobecni: radny Mirosław Jaskulski.

Ad.3

Przyjęcie porządku obrad.

Porządek obrad stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.

W związku z brakiem propozycji zmian przedłożonego porządku obrad, przystąpiono do przyjęcia porządku obrad.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisji Polityki Społecznej jednogłośnie przyjęła porządek obrad.

 

Ad.4

Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

W związku z brakiem zastrzeżeń przystąpiono do przyjęcia protokołu z 4 posiedzenia Komisji.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła protokół z 4  posiedzenia Komisji.

Ad.5

Sprawozdanie z działalności w 2014 r.  Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.

Na posiedzenie Komisji przybyła Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu Danuta Czerniawska.

W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.

Przewodnicząca Komisji Anna Turska poinformowała, iż w przedłożonym sprawozdaniu zostało zawartych bardzo wiele informacji, które zostały zawarte także w innych sprawozdania MGOPS z realizacji uchwał.  Zwróciła się następnie z zapytaniem na jakie rejony podzielona jest Gmina Mirosławiec jeśli chodzi o pracę pracowników socjalnych?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż teren Gminy Mirosławiec podzielony jest na 3 rejony. Dodała, iż pełne informacje o rejonach i pracownikach odpowiedzialnych znajdują się w siedzibie MGOPS oraz na stronie internetowej bip.mgops.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym  wykonywania zadań własnych w postaci przyznawania i wypłacania pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż zadanie to wykonuje Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu. MGOPS z racji dublowania zadania  nie wykonuje tego.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż w tabeli dotyczącej wykonanych wydatków w 2014 roku jest podana inna kwota niż w sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy za 2014 rok.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż w chwili obecnej nie jest w stanie odnieść się do powyższego zapytania, ponieważ nie dysponuje stosownymi dokumentami.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż w tabeli nr 4 dotyczącej struktury wydatków w ramach zadań własnych podana została liczba 31 osób korzystających z zasiłków stałych. Natomiast na str. nr 30 niniejszego sprawozdania podana jest liczba 25 osób.

Kierownik MGOPS poinformowała, iż nie wszystkie osoby pobierające zasiłki stałe zgłoszone zostały do ubezpieczenia  zdrowotnego, stąd liczba może się różnić.

Przewodnicząca Komisji czy w 2015 roku nastąpi % zmniejszenie środków własnych  w ramach realizowanego programu „Pomoc Państwa w zakresie dożywiania”?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż stosowny wniosek został już złożony do Wojewody Zachodniopomorskiego. Jednak nie wiadomo jaka będzie ostateczna decyzja w powyższej sprawie. Wszystko zależeć będzie od wysokości posiadanych środków finansowych jak również  od ilości gmin, które złożyły wniosek.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż w tabeli nr 8 dotyczącej liczby osób objętych programem, nie zgadza się suma ogólna osób. Następnie zwróciła się z zapytaniem jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o świadczenie usług opiekuńczych na terenie Gminy?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż są to dwie kobiety, które zostały wybrane z najbliższego otoczenia rodzin potrzebujących pomocy. Osoby te świadczą podstawową pomoc czyli: robienie zakupów, sprzątanie, gotowanie, kontakt z lekarzem.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem w jaki sposób następuje rozliczenie za wykonaną usługę?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż cena brutto za 1 godz. świadczonej usługi w dni robocze wynosi 12 zł, natomiast w dni świąteczne 15 zł. Osoby dokonujące pomocy mają zawartą umowę z firmą świadczącą usługi opiekuńcze. Firmy zostały wybrane na podstawie rozeznania rynku. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej dokonuje rozliczenia z firmą. Ponadto prowadzona jest karta świadczenia usług, która potwierdzana jest przez osobę dla której świadczona jest pomoc.

Radna Urszula Stanisławska zwróciła się z zapytaniem czy prowadzona jest kontrola nad osobami sprawującymi opiekę?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż pracownicy MGOPS nadzorują wykonywaną pracę. W wydawanej decyzji administracyjnej dotyczącej usług opiekuńczych wyszczególnione są zadania, które osoba musi wykonać.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z zapytaniem dotyczącym miejsca działalności firm.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż na terenie Gminy Mirosławiec nie funkcjonuje firma, która podjęłaby się przedmiotowego zadania. Przy podejmowaniu decyzji o wyborze firmy sprawdzane są również stawki usług.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z zapytaniem czy osoby świadczące usługi zatrudniane są bez umowy, czy też mają opłacane składki z tytułu umowy o pracę?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż osoby mają zawartą umowę zlecenia z firmą.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z zapytaniem dotyczącym kryteriów wyboru firm świadczących usługę dożywiania w szkole?

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż umowa dotycząca przygotowywania i wydawania posiłków w szkołach obowiązuje do końca miesiąca czerwiec br. Podczas ogłaszanego w roku ubiegłym przetargu pod uwagę brane było kryterium cenowe.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż kryterium cenowe jak się okazuje  nie zawsze bywa obiektywne przy wyborze dostawcy.

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż na rok  szkolny 2015/2016 do firm zostanie rozesłane zapytanie ofertowe.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż uczniowie z ZS w Piecniku są bardzo zadowoleni z jakości obiadów.

Radna Urszula Stanisławska poinformowała, iż warto byłoby się zastanowić nad utworzeniem na terenie Gminy Mirosławiec spółdzielni socjalnej, która między innymi mogłaby zajmować się przygotowywanie posiłków.

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż w ramach organizacji Lokalna Grupa Rybacka ma zostać przeszkolony pracownik, który miałby odpowiadać za współpracę ze spółdzielniami socjalnymi.

Radna Urszula Stanisławska poinformowała, iż osoby bezrobotne mogą otrzymać z Powiatowego Urzędu Pracy dotację na zakup niezbędnego sprzętu i maszyn,
w celu uruchomienia własnej działalności gospodarczej.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z zapytaniem dotyczącym ponownego prowadzenia stołówki szkolnej przez szkołę?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż w takim wypadku znacznie wzrosłyby koszty obiadów.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem,  w jaki sposób przeprowadzane jest badanie  liczby bezdomnych?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż badanie liczby osób bezdomnych przeprowadzane jest co dwa lata. Do Burmistrza wpływa pismo z podaniem wyznaczonego terminu przeprowadzenia badania. Podczas badania liczby bezdomnych w 2013 roku na terenie Gminy Mirosławiec przebywały 4 osoby bezdomne. W  2015 roku nie było osób bezdomnych, ponieważ dwie osoby przebywały w schronisku a jedna w placówce leczniczej. Na terenie Gminy Mirosławiec koordynatorem badania był kierownik ośrodka pomocy społecznej. Informacja o liczbie bezdomnych została przekazana w formie sprawozdania przez centralną Aplikacje Statystyczną. Na terenie województwa zachodniopomorskiego jest bardzo duża liczba dzieci bezdomnych.  Są to dzieci policzone przebywające w schroniskach.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z prośbą o przybliżenie tematu bezdomnych dzieci.

Danuta Czerniawska poinformował, iż jeśli dzieci przebywają w schroniskach, to tylko i wyłącznie z rodzicami. Ustawa o pomocy społecznej wskazuje, iż należy osobie bezdomnej  zapewnić miejsce w schronisku.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem w jaki sposób została stwierdzona bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego?

Kierownik MGOPS w Mirosławcu na podstawie przeprowadzanych wywiadów środowiskowych pracownik socjalny widzi w jaki sposób osoby prowadzą gospodarstwo domowe, czy prowadzone jest właściwe odżywianie dzieci.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się  z zapytaniem, jak często przeprowadzane są wywiady środowiskowe?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż nie tylko pracownik socjalny może przeprowadzić wywiad środowiskowy. Uprawnione są również takie osoby jak: kurator, asystent rodziny. Średnio co 2-3 dni u danej rodziny jest osoba, która przeprowadza wywiad środowiskowy.

Radna Urszula Stanisławska poinformowała, iż najważniejsze jest, żeby rodziny chciały polepszyć swoje bytowanie. Dodała, iż ubóstwo jest zrozumiałe, ale niezrozumiała jest niezaradność życiowa.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż  w rozdziale VII dotyczącym dodatków mieszkaniowych jest zapis, iż w 2014 roku wpłynęło 234 wnioski o przyznanie dodatku, natomiast pozytywnie zostało rozpatrzonych 237 wniosków.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż jest to błąd pisarski, który zostanie sprostowany.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym kwot wypłaconych dodatków mieszkaniowych dla zarządców nieruchomości?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż osoby mieszkające w Mirosławcu Górnym wystąpiły o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Dodatek mieszkaniowy w momencie jego przyznania przekazywany jest na konto zarządcy, w tym wypadku do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym kwot zwróconych przez dłużników alimentacyjnych z tytułu wypłaconych  świadczeń z funduszu alimentacyjnego?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż są to kwoty, które zostały zwrócone przed dłużnika w ramach działań podjętych przez komornika. Środki finansowe uzyskane z tego tytułu zwracane są po części do Wojewody, do budżetu państwa oraz na konto Gminy, w której zamieszkuje dłużnik alimentacyjny.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym  nienależnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż w tym samym czasie zostało przyznane świadczenie z funduszu alimentacyjnego co dłużnik zapłacił alimenty do „ręki” o czym nie został nikt poinformowany. Pracownik zajmujący się prowadzeniem spraw z zakresu funduszu alimentacyjnego występuje  do Komornika Sądowego o przekazanie danych dotyczących zadłużenia dłużnika.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem, czy na 2015 r. planowane jest zatrudnienie asystenta rodziny?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż asystent rodziny został zatrudniony ze środków Gminy. W chwili obecnej sprawuje on opiekę nad 10 rodzinami.

Radna Urszula Stanisławska zwróciła się z zapytaniem czy funkcjonowanie na terenie Gminy asystenta rodziny sprawdza się?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż rodziny do których został przydzielony asystent rodziny obdarzają jego osobę zaufaniem. Asystent rodziny nie może wyręczać rodziny w codziennych obowiązkach, może tylko pokazać jak mają je wykonywać. Rodzina ponadto musi wyrazić zgodę na przyznanie im asystenta rodzinnego. Co innego jest w sytuacji, kiedy to sąd  zadecyduje o skierowaniu asystenta do danej rodziny.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym systemu pieczy zastępczej.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż jest to zadanie realizowane przez powiat.

Radna Urszula Stanisławska zwróciła się z zapytaniem, czy dokonywane są kontrole rodzin zastępczych?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż jest powołany koordynator rodzinnej pieczy zastępczej, który sprawuje kontrole nad rodzinami.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem czy wszyscy dłużnicy figurują w Krajowym Rejestrze Dłużników?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż jest obowiązek zgłaszania do rejestru osób, które nie płacą alimentów.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż problem dłużników alimentacyjnych w skali całego kraju jest dość duży. Zwróciła się następnie z zapytaniem czy będzie realizowany kolejny projekt pod nazwą „Druga szansa”?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż projekt został już zakończony.  Była to już piąta edycja projektu i obejmowała lata 2013-2014. Głównym celem projektu było zwiększenie aktywności społecznej u 16 rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym będących w wieku aktywności zawodowej i korzystających ze świadczeń pomocy społecznej. Dzięki realizacji przedmiotowego projektu  podniesione zostały kompetencje wychowawcze, nabycie wiadomości na temat przemocy w rodzinie, zwiększenie poczucia własnej wartości, poprawa relacji między członkami rodziny i nabycie umiejętności radzenia sobie z problemami
w rodzinie.

Radna Urszula Stanisławska zwróciła się z zapytaniem ile osób po zakończeniu projektu podjęło pracę?

 Kierownik MGOPS poinformowała, iż  2 osoby po odbyciu kursu podjęły zatrudnienie.

Przewodnicząca Komisji dodał, iż jej zdaniem dobrze byłoby gdyby projekt miał swoją kontynuację.

W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do przyjęcia  sprawozdania z działalności w 2014 r.  Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z działalności w 2014 r.  Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Mirosławcu.

Ad.6

Informacja na temat oceny zasobów pomocy społecznej.

W/w informacja stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem, co należy rozumieć przez zapis zawarty w pkt. 5 niniejszej informacji  tj. zasoby instytucjonalne i wsparcia?

Danuta Czerniawska poinformowała, iż chodzi głównie o placówki wsparcia dziennego, które wspierają MGOPS w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej. Na terenie Gminy Mirosławiec nie funkcjonuje dzienny dom wsparcia jak również klub seniora. Zasadnym jednak byłoby utworzenie placówki wsparcia dziennego, która ma na celu zapewnienie opieki i wychowania oraz specjalistyczną pomoc.

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż na początek należałoby dokonać wsparcia istniejących świetlic wiejskich, gdzie prowadzone są zajęcia dla dzieci.

Przewodnicząca Komisji zasugerowała, aby postarać się zmienić wizerunek Mirosławca Górnego.

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż ze strony Gminy trwają poszukiwania terenu w Mirosławcu Górnym, na którym mogłoby powstać boisko.

Przewodnicząca Komisji poinformowała o brakach w infrastrukturze na rzecz osób starszych.

Kierownik MGOPS poinformowała, iż marzeniem pracownik socjalnych jest utworzenie dziennego domu pomocy.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym wolontariatu.

Kierownik MGOPS poinformowała, iż pojawił się pomysł zatrudnienia wolontariuszy. Dodała, iż celem jest również utworzenie klubu seniora.

Przewodniczący Rady Miejskiej Piotr Czech poinformował, iż działaniami na rzecz osób starszych czynione są przez Polski Czerwony Krzyż.

Przewodnicząca Komisji odniosła się do zapisu dotyczącego kadry jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, który wskazuje na konieczność zatrudnienia prawnika, psychologa oraz osoby ds. administracyjnych.

Danuta Czerniawska poinformowała, iż jest potrzeba, aby mieszkańcy mogli skorzystać z pomocy psychologa i prawnika.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż zgadza się z wypowiedzią Danuty Czerniawskiej. Dodała, iż warto było by gdyby takie porady udzielane były w siedzibie MGOPS  i w szkole.

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż wszelkie zadania i czynności uzależnione są od wysokości posiadanych środków finansowych.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z zapytaniem, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na remont pomieszczeń w Szkole Podstawowej  w Mirosławcu?

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż nastąpi to z końcem miesiąca kwiecień br.

Sekretarz Gminy poinformowała, iż pojawił się program dotyczący udzielania pomocy prawnej, który ma być realizowany przez powiaty. Jednak nie wiadomo jest jeszcze, czy powiaty są zainteresowane realizacja powyższego projektu.

W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do przyjęcia  informacji na temat oceny zasobów pomocy społecznej.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła informację na temat oceny zasobów pomocy społecznej.

Ad.7

Sprawozdanie z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXIV/210/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2013-2015.

W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.

Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, iż w pkt. 6 załącznika  do niniejszej uchwały, zawarty został zapis dotyczący  terminu składania sprawozdania z realizacji uchwały do dnia 31 marca każdego roku. Natomiast niniejsze sprawozdanie zostało przedłożone w miesiącu kwiecień br.

Kierownik MGOPS poinformował, iż w 2016 roku sprawozdanie zostanie złożone w wymaganym terminie.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym  kwestii rozliczania środków finansowych z tytułu  stypendii socjalnych  dla uczniów?

Kierownik MGOPS poinformowała,  iż na terenie Gminy Mirosławiec funkcjonuje regulamin przyznawania stypendii socjalnych.

Burmistrz Mirosławca dodał, iż stypendia przyznawane są na podstawie okazanych rachunków, faktur zakupionych artykułów szkolnych.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż z przedstawionego sprawozdania wynika, iż w 2014 roku  nie zostały zaplanowane środki finansowe na podniesienie kwalifikacji przez asystenta rodziny.

Kierownik MGOPS poinformowała, iż dotacja, którą otrzymał MGOPS była tylko na wynagrodzenie dla asystenta rodziny. Środków finansowych nie wystarczyło już na szkolenie asystenta.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym rodzin wspierających?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż rodziny wspierające są to najczęściej osoby z najbliższego otoczenia rodziny przeżywającej trudności w codziennym życiu. Rodzinę wspierającą ustanawia wójt/burmistrz właściwy ze względu na miejsce zamieszkania rodziny wspieranej, po uzyskaniu pozytywnej opinii kierownika ośrodka pomocy społecznej na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego. Z rodziną wspierającą kierownik ośrodka zawiera umowę, która między innymi określa zasady zwrotu kosztów związanych z udzielaniem przez nie pomocy rodzinie wpieranej.

W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do przyjęcia  sprawozdania z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXIV/210/2012 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2013-2015.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXIV/210/2012 Rady Miejskiej
w Mirosławcu z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie uchwalenia gminnego programu wspierania rodziny w Gminie Mirosławiec na lata 2013-2015.

Ad.8

Sprawozdanie z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXXVII/312/2014 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 24 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie w Gminie Mirosławiec na lata 2014-2016.

W/w sprawozdanie stanowi załącznik nr 7  do niniejszego protokołu.

Radny Stanisław Wiese zwrócił się z zapytaniem dotyczącym wszczęcia procedury założenia Niebieskiej Karty?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż  do wszczęcia procedury zobligowani zostali przedstawiciele jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, Policji, oświaty i ochrony zdrowia. W 2014 roku do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego wpłynęło 18 „Niebieskich Kart”. Po jej otrzymaniu Przewodniczący zwołuje grupę roboczą. Na spotkanie grupy roboczej zapraszana jest osoba doznająca przemocy, jak i stosująca przemoc.  Podczas spotkania opracowywany jest plan pomocy rodzinie. O wszystkich podejmowanych działania informowany jest Przewodniczący Zespołu Interdyscyplinarnego.

Radny Stanisław Wiese poinformował, iż raz założona Niebieska Karta  funkcjonuje cały czas.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym programów korekcyjno-edukacyjnych?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż program korekcyjno-edukacyjny  realizowany jest przez Punkt Konsultacyjny i Interwencji Kryzysowej w Wałczu. Pracownicy socjalni informują osoby  stosujące przemoc o możliwości wzięcia udziału w formie resocjalizacji. W 2014 roku  program rozpoczęły dwie osoby, lecz go nie ukończyły.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż na terenie Gminy Mirosławiec jest bardzo duża ilość bezrobotnych kobiet. Zwróciła się następnie z zapytaniem  czy Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej prowadzi aktywacją kobiet bezrobotnych?

Kierownik MGOPS poinformowała, iż aktywizacją osób bezrobotnych zajmuje się Powiatowy Urząd Pracy w Wałczu. Dodała, iż są osoby, które starają się zmienić swoje życie, dążą do jego poprawy.

W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do przyjęcia  sprawozdania z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXXVII/312/2014 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 24 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie w Gminie Mirosławiec na lata 2014-2016.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie przyjęła sprawozdanie z realizacji w 2014 r. Uchwały Nr XXXVII/312/2014 Rady Miejskiej w Mirosławcu z dnia 24 stycznia 2014 r. w sprawie przyjęcia programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie w Gminie Mirosławiec na lata 2014-2016.

Przewodnicząca Komisji podziękowała Kierownikowi Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Danucie Czerniawskiej za przybycie na posiedzenie Komisji i przedstawienie wyczerpujących informacji.

Ad.9

Zaopiniowanie projektów uchwał.

Sekretarz Gminy Monika Stąporek poinformowała, iż działanie  jest kontynuacją współpracy z lat poprzednich z Powiatem Wałeckim  poprzez dofinansowanie do prowadzenia Punktu Konsultacyjnego i Interwencji Kryzysowej przy Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Wałczu, z którego pośrednictwa korzystają mieszkańcy Gminy Mirosławiec. Przepis ustawy o finansach publicznych uwzględnia możliwości udzielenia pomocy finansowej innej jednostce samorządu terytorialnego w formie dotacji celowej albo rzeczowej. Podstawą przekazania środków na realizację pomocy wraz z zasadami rozliczania będzie stanowić umowa zawarta pomiędzy Powiatem Wałeckim a Gminą Mirosławiec.

W związku z brakiem pytań przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały nr 52 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wałeckiemu na dofinansowanie Punktu Konsultacyjnego  i Interwencji Kryzysowej w Wałczu.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały nr 52 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Wałeckiemu na dofinansowanie Punktu Konsultacyjnego  i Interwencji Kryzysowej w Wałczu.

Projekt uchwały stanowi załącznik nr  8  do niniejszego protokołu.

Skarbnik Gminy Alicja Michor poinformowała, iż zwiększenie dochodów następuje na kwotę 7.000,97 zł z tytułu: kwot przekazanych przez MGOPS w Mirosławcu na dochody gminy z tytułu należności wyegzekwowanych od dłużników alimentacyjnych w okresie od 01.01.2015 r. do 31.03.2015 r.; otrzymanych dotacji celowych na zadania własne i zlecone na podstawie pisma Wojewody Zachodniopomorskiego z przeznaczeniem na wypłatę zryczałtowanych dodatków energetycznych za II kwartał 2015 r.  Przemieszczenia wydatków wynikają natomiast z dostosowania planu do przewidywanego jego wykonania na dzień 30.04.2015 r. w kwocie 69.771,00 zł.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem  jak często MGOPS przekazuje środki finansowe  na dochody gminy z tytułu dłużników alimentacyjnych?

Skarbnik Gminy poinformowała, iż wszystko zależy od tego w jaki sposób sformułowany jest wniosek.

Przewodnicząca Komisji zwróciła się z zapytaniem dotyczącym wydatkowanie środków finansowych w związku z planowanym remontem kaplicy cmentarnej.

Burmistrz Mirosławca poinformował, iż została już sporządzona dokumentacja techniczna na wykonanie niezbędnego remontu.

W związku z brakiem dalszych pytań przystąpiono do zaopiniowanie projektu uchwały nr 53 w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2015 rok.

Głosowanie:

Za-4

Przeciw-0

Wstrzymało się-0

W wyniku głosowania Komisja Polityki Społecznej w głosowaniu jawnym, jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały nr 53 w sprawie zmian w budżecie Gminy i Miasta Mirosławiec na 2015 rok.

Projekt uchwały stanowi załącznik nr  9  do niniejszego protokołu.

Ad.10

Wolne wnioski i zapytania.

Przewodnicząca Komisji poinformowała, iż na stronie internetowej Cmentarza komunalnego w Mirosławcu został umieszczony regulamin korzystania oraz cennik usług za co bardzo dziękuje.

Ad.11

Zamknięcie posiedzenia Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca  Komisji Polityki Społecznej Anna Turska   o godz. 1450  zamknęła  5  posiedzenie Komisji.

 

Protokołowała:                                              Przewodnicząca   Komisji Polityki Społecznej:

Lidia Cybulska                                                                   Anna Turska

 

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Lidia Cybulska 20-11-2015 12:29:44
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Lidia Cybulska 20-11-2015
Ostatnia aktualizacja: Lidia Cybulska 20-11-2015 12:29:44